24.9.11

Ca 3,5 dl sprit
6–8 plommesteiner
1 vaniljestang

Del plommene i to, ta bort steinene
Fyll et litersglass med plommene
Hell over sukker og sprit til glasset er fullt
Legg i åtte knuste plommesteiner og evt. en splittet vaniljestang. La glasset stå med lokk i 2– 3 måneder. Sil av likøren.
Plommene som er gjennomtrukket med sprit, smaker deilig som dessert til juleselskapet med pisket krem, eller du kan bruke dem i en pai.

5.9.10

Gausel kirkekor 10 år.

Jeg har sunget noen år i Gausel kirkekor. Der trives jeg godt og vi gjør mye spennende sammen. Vi synger mye forskjellig, bl. a. en nydelig salme av Holger Lissner og oversatt av Eivind Skeie.

GÅ GJENNOM BYENS LANGE, RETTE GATER,
DU SOMMERLYSE HELLIG ÅND.
STRYK ØMT HENOVER SLITTE GRÅ FASADER,
OG RØR DE TRETTE SMILEBÅND,
SÅ TROEN GROR
OG HÅPET BOR,
DER DØRENE BLIR ÅPNET FOR DE ANDRE.

LÅS PORTER OPP NÅR KVELDENE BLIR SENE,
SEPTEMBERMILDE KJÆRLIGHET.
JA, SYNG OM GUD FOR DEM SOM ER ALENE,
OG DEM SOM KJENNER BITTERHET,
SÅ TRISTE LER
OG BLINDE SER
AT LIVET STADIG VEKK ER VERD Å LEVE.

BLÅS NY LUFT OVER BYENS TORG OG PLASSER,
DU VINTERKLARE SANNHETS ÅND.
TRENG INN I MAKTENS GRÅ KONTORPALASSER,
OG TENN OSS MED GUDS MILDE HÅND,
SÅ DENNE BY
MED LYS PÅ NY
KAN SMYKKE SEG I GLEDE TIL HANS KOMME.

KOM TIL OSS NÅR VI FRYKTER ANDRES DOMMER,
DU VÅRENS YRE SKAPERMAKT.
FORKYNN AT JESUS KRISTUS, NÅR HAN KOMMER,
VIL GI OSS LIV, SLIK HAN HAR SAGT!
SÅ VI GÅR UT
I TRO TIL GUD
OG LEVER UTEN FRYKT I NÅDENS SOMMER.

Sommeren 2010 på hell

hun var en gæst kun,-
og nu er hun borte.

Henrik Ibsen
Mine vakre Pelargonier har trivdes godt på  terrassen i sommer, men nå hadde de fått nok av kalde netter og regn og ville i hus.  Blomstene er avlegger fra Aud Berit på Gjøvik via Marta i Litledalen og fra tante Gudrun via tante Kitti på Sandnes og mor på Sola. Historien bakenfor der kan jeg ikke.

29.7.10

Ny hund og nytt firma.

Jeg har skrevet tidligere på bloggen om Siri som startet eget firma i Bergen. Nå er det prosjektet nesten avsluttet. Hun har flyttet tilbake til Rogaland, kjøpt seg valp og jobber nå for 100% Positive, Siddis Hundeskole i Stavanger.
Mye nytt og spennende venter både Cico, valpen Ki og Siri. Lykke til alle tre.
Sjekk her og: sirilinnerud.wordpress.com

23.7.10

Fjelltur med Turistforeningen sommeren 2010 fotografert mest av Liv.

Toftemo skysstasjon på Dovre.
Liv, Magnhild, Sissel og jeg + 11 andre damer startet turen med overnatting på Toftemo skysstasjon. Stedet var opprinnelig en del av Tofte Kongsgård og ble bygd opp i 1820. Den har vært drevet som skysstasjon siden da. Kong Haakon VII, dronning Maud og kronprins Olav overnattet her på kroningsferden i 1906.

Og her er vi ( Marie, Liv og Magnhild) på tunet på Tofte Kongsgård og klare for tur.

Tofte kan være den eldste gården i Dovre hvor alle bygninger er fredet. Tofte er nevnt i Harald Hårfagres saga, og var kongsgård fra slutten av vikingtiden. Haraldsstigen over Einbugga-gjelet der Harald Hårfagre gikk da han besøkte Snøfrid på Skjellstad (prestegården).
Stabburet eller "loftet" på oversiden av tunet er fra 1685.
Bygningen med klokketårnet, som vi ser fra veien, er fra 1822.

"Stolpestugu" som ligger ut mot elvegjelet er fra 1783. Legg merke til det flotte skifertaket. Stolpestugu og den eldste delen er lengst til høyre.
Så kom vi opp på Hardbakken og kunne se bak og ned i dalen vi kom fra

Andre overnatting var på Foksstua som ligger
952 moh. Her laget vi selv 3 - rettes middag etter en god dagsmarsj. Fruktsalat til dessert.

Turen fra Fokstua til Gautåsætre ble veldig fuktig. Det regnet hele dagen og vi gikk over både myrer og små og store bekker. Jeg var veldig glad for at jeg hadde investert i godt utstyr, sko og klær. Om kvelden kom sola tilbake og den private sætra til vertskapet på Grimsdalshytta var et sjarmerende sted. Her fikk vi og vite mye om historen til området vi gikk i, av pilgrimsprest Hans-Jacob Dahl. Middagen den dagen var rømmegrøt med nydelig spekemat til.

Frokosten var dekket i dette staselig kjøkkenet.

Fram til nå hadde vi gått slik at vi aldri var så langt fra E6 mot Hjerkinn. Nå skulle vi videre til Grimsdalshytta og gikk sørover igjen og rett inn i Rondane. Det var lett terreng å gå i, men vi fikk oss en overraskelse helt på slutten av turen.

Selv om jeg hadde lest om at vi skulle gå langs et gjel, ble jeg ganske stum da jeg fikk se stien vi skulle følge. En stor opplevelse. Grimsdalen i bakgrunnen.

Så var vi framme ved Turistforeningen si betjente hytte, Grimsdalshytta. Her var det mange andre fjellturister og god mat og drikke. Vi fikk frokost før alle andre dagen etter for vi skulle rekke lunsj på Haverdalssætra. .
Her er utsikten tilbake til Grimsdalshytta. Nå er vi på vei over til en ny dal, Haverdalen. Begge disse dalene var utrolig flotte og elven som gikk gjennom Grimsdalen var krystallklar.

I programmet sto det at vi skulle få servert Thailunsj på Haverdalssætra. Forventingene var skyhøye hos oss som hadde vandret i fjellet i flere dager. Det ble en fantastisk lunsj hos ei utrolig blid og sympatisk vertinne. Etter lunsj ble vi hentet av minibuss og kjørt tilbake til Dovre motell hvor bilen stod og ventet på oss

4.4.10

Tulipaner fra Amsterdam - Mens vi venter på vår

Allerede tidlig i høst bestilte Atle, Marta og jeg flybilletter til Amsterdam for å oppleve tulipanblomstringen i Keukenhof og i byen generelt. Parken skulle åpne i midten av mars og vi planla å reise første del av påsken som ville bli i slutten av mars. I nyttårshelgen fikk vi bestilt overnatting på hotell i Jordaan området, et av de mest idylliske områdene i Amsterdam. Så da var det bare å gå å glede seg til en fantastisk tur til en spennende by. Vinteren her hjemme ble uvanlig kald, lang og snørik og jeg hørte at hele Europa hadde hvitt snødekke. Jeg begynte å bli noe bekymret for at vi kom til å bomme litt på tulipanblomstringen, men det var ikke så mye å gjøre med det da. Påskeferien kom og vi dro avgårde og hadde en flott tur til Amsterdam. Hollenderne pynter utrolig flott til påskehøytiden. Det var spennende spisesteder på nesten hvert hjørne. Kanalbåtene tok oss med rundt i et fasinerende kanalannlegg og språket var et spennende studie. Hotellet var vennlig, enkelt og sjarmerende. Vi hadde mange fine rusleturer, spiste deilig mat og opplevde bugnende markeder, flott konsert av Kor Major fra Oslo og vi gav oss god tid i Van Gogh museet. Atle var fotograf og stifinner og alt gikk på skinner. Atle har tatt alle bildene på denne siden + mange flere. MEN vi kom nok dessverre opp til flere uker for tidlig til å få oppleve Keukenhof i sin nydeligste drakt. De hadde satt ut praktfulle krukker og innendørs så vi tulipaner og andre blomster i store mengder. Utendørs var det flotte bed med krokus og korte tulipaner og turen gav absolutt mersmak.